A 2019/2020. tanév rendjéről. Jogszabály-ismertető – 2019. július 3.
A Magyar Közlöny (www.magyarkozlony.hu) 2019. évi 116. számában jelent meg a 2019/2020. tanév rendjéről szóló 11/2019. (VII. 3.) EMMI rendelet. A tervezésnél érdemes figyelembe venni a 2019. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló 6/2018. (VIII. 23.) PM rendeletet, valamint a 2020. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló 7/2019. (VI. 25.) PM rendeletet is.
***********************************************************************************
Az évek óta megszokott felépítésben és tartalomban ismerteti a rendelet a tanév rendjét, a tanítási szüneteket. Számomra újdonságként hatott néhány elem elhagyása a rendeletből (a korábbi tanévekben ezek szerepeltek, most nem)
- Kikerült az oktatásért felelős miniszter által meghirdetett és finanszírozott, illetve támoga-tott tanulmányi versenyek jegyzéke. Ezzel összefügg, hogy nincs az a korábbi előírás sem, hogy „az iskola az éves munkatervében határozza meg azokat a tanulmányi versenyeket, amelyekre felkészíti a tanulókat.” (Tavaly még ez szerepelt a tanév rendjében: „Az iskola a jegyzékben nem szereplő tanulmányi versenyre, továbbá diákolimpiára is felkészítheti a tanulókat. […] Ha a versenyek anyagi ráfordítást igényelnek, akkor a fenntartó egyetértése szükséges.”
Megjegyzés: A fenntartónak a véleményezési joga megmaradt a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: R.) 3. § (1) bekezdése alapján. A versenyek kötelező kikerülése ellenére úgy vélem, hogy továbbra is érdemes ezt a tartalmi elemet megtartani, ugyanis az R. 3. § h) pontja lehetővé tesz „minden egyéb, a nevelőtestület által szükségesnek ítélt kérdés” beemelését.
- Kikerült a tanulói képességszinthatárok meghatározása is. Jelenleg ellentmondás állt be az R. 80. § (7) bekezdésével, amely így szól: „A képességszinteket a tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet – évente, az országos mérések lebonyolítása évének megjelölésével együtt – tartalmazza.”
- Kikerült a félévi és tanév végi nevelőtestületi értekezletekről készülő (elemző, értékelő, hatékonyságot vizsgáló) jegyzőkönyv kötelező megküldése az iskolaszéknek és – ahol van – az intézményi tanácsnak. A jegyzőkönyv megküldése a fenntartó irányába maradt kötelező (4. § (2) bek.)
A tanítási napok száma (2. § (2) bek.):
- általános iskolában 180 nap,
- gimnáziumban, szakközépiskolában és szakiskolában 179 nap,
- szakgimnáziumban 178 nap.
A tanítás nélküli napok száma a 2018/2019. tanévihez képest változatlan, tehát az általános iskolában és az alapfokú művészeti iskolában 6, a nappali oktatás munkarendje szerint működő gimnáziumban, szakközépiskolában és szakiskolában 7, a szakgimnáziumban 8 munkanap. (Egy tanítás nélküli munkanap programjáról – a nevelőtestület véleményének kikérésével – az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni, egy tanítás nélküli munkanap kizárólag pályaorientációs célra használható fel.)
Szintén megmaradt (6. § (7) bek.):
„A jogszabály által országosan egységesen elrendelt munkanap-áthelyezést – az Nkt. 30. § (1) bekezdése értelmében, továbbá a 2. § (2) bekezdésében előírt tanítási napok számára figyelemmel – a nevelési-oktatási intézményekben is alkalmazni kell.”
Ennek figyelembevételével:
a) |
2019. december 7., szombat |
munkanap |
|
2019. december 24., kedd |
pihenőnap |
b) |
2019. december 14., szombat |
munkanap |
|
2019. december 27., péntek |
pihenőnap |
c) |
2020. augusztus 21., péntek |
pihenőnap |
|
2020. augusztus 29., szombat |
munkanap |
A témahetek folytatódnak (9. §):
a) „Pénz7” pénzügyi és vállalkozói témahét 2020. március 2-6. között,
b) Digitális Témahét 2020. március 23-27. között,
c) Fenntarthatósági Témahét 2020. április 20-24. között.
Ezekben a projektoktatást lehetővé tevő témahetekben nem kötelező részt venni, azonban az intézmények a munkatervükben meghatározott módon bekapcsolódhatnak a programokba, továbbá a tantervben előírt, az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat a témahét keretében megszervezhetik.
Tavaly szerepelt először, s megmaradt (4. § (3) bek.:
„A tanítási évben nevelőtestületi értekezleten el kell végezni az adott intézményre vonatkozó, az országos kompetenciamérés, a nyelvi mérés, a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulókkal kapcsolatos támogató rendszer, valamint a tanulók fizikai állapotának és edzettségének mérési adatait tartalmazó informatikai alapú diagnosztikus értékelő rendszer (a továbbiakban: NETFIT) szerinti fizikai fittségi mérések legutolsó rendelkezésre álló adatainak elemzését, értékelését. A nevelőtestületi értekezletről készített jegyzőkönyvet tájékoztatás céljából meg kell küldeni a fenntartónak.”
A megszokott kompetenciamérés (2020. május 27.) és a tanulók edzettségi állapotmérése (2020. január 8 – április 24.) mellett „az iskolák hatodik és nyolcadik évfolyamán angol vagy német nyelvet első idegen nyelvként tanulók körében le kell folytatni a Hivatal által szervezett írásbeli idegen nyelvi mérést. A tanulók idegen nyelvi szövegértési készségeit vizsgáló mérő-eszközöket a Hivatal készíti el, a mérést az iskola pedagógusai 2019. május 20-án végzik el a Hivatal által az iskolákhoz eljuttatott mérőeszközök alkalmazásával.” (10. § (5) bek.)
Szakmai ellenőrzés keretében az OH megvizsgálja 2020. január 6. és 2020. március 31. között a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók magas arányával, ezen belül különösen a megelőző három év országos kompetenciamérési eredményei alapján alacsony teljesítménnyel érintett, valamint a magas szegregációs indexszel jellemezhető köznevelési intézményekben a lemorzsolódás megelőzése és a teljesítmény javítása, valamint a deszegregáció érdekében tett intézményi, fenntartói intézkedéseket és azok megvalósulását.
Kelt. Kisújszállás, 2019. július 3.
Toldi Attila igazgató
+36-20/478-5582